اغلب، افراد بدون هیچ استراتژی و هیچ اطلاعی در مورد روند ساخت اپلیکیشن به سرعت دست به کار می شوند. آن ها با عقاید و پیش داوری های خود وارد کار شده و برخی عوامل بسیار موثر در موفقیت اپلیکیشن را نادیده می گیرند.
درنهایت، این عدم برنامه ریزی منجر به ایجاد موانع و پیچیدگی هایی بر سر راه آنها می شود که به نوبه خود سرعت کارشان را کاهش داده و صرف زمان و منابع بیشتری را میطلبد. تجربه به ما نشان داده است که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت طراحی اپلیکیشن های موبایل، برنامه ریزی ضعیف و فقدان استراتژی است. درواقع حرف اصلی این مقاله این است که:
«بهتر است دو بار اندازه بگیرید و یک بار ببرید.»
به همین دلیل است که هر شرکت حرفه ای طراحی اپلیکیشن موبایل، برای آماده سازی یک اپلیکیشن، مرحله اکتشاف را ضروری میداند.
مرحله اکتشاف، یک اصطلاح فانتزی برای تحقیقات پیش از توسعه است (یک اصطلاح جالب دیگر). در این مرحله باید اهداف برنامه، مشکل/ مشکلاتی که حل میکند و انتظارات کاربران تعریف شود.
اهداف این مرحله عبارتند از:
تعریف پروژه از دیدگاه مدیریت پروژه
شناسایی خطرات و وابستگی های پروژه
برآورد هزینه و زمان واقعی پروژه
گامهای اکتشاف / مرحله برنامه ریزی
مرحله 1: ایده پردازی ــ یک ایده پیدا کنید.
اغلب این عبارت را می شنوید که: «ایده ها ارزشی ندارند، همه چیز در مورد اجرا است». حال فرض میکنیم یک ایده مسخره و بی معنی داریم مثل “هی”. شما هنوز هم می توانید این پروژه را مشهور کنید و از نظر مالی به موفقیت برسانید، اگر چه یک نبرد دشوار خواهد بود.
اما مسلماً اگر با یک ایده خوب شروع کنید، کار شما راحت تر و بهتر خواهد بود. اگر قصد دارید از این اپلیکیشن درآمدی به دست آورید (و ضمناً بهتر است چنین قصدی داشته باشید چرا که شما دارید زمان و پول خود را صرف این کار می کنید)، در این صورت باید با یک ایده اپلیکیشنی شروع کنید که پتانسیل سود آوری در طولانیمدت را داشته باشد.
معمولا ایده از مشکلی ناشی می شود که خود شما با آن مواجه هستید، یعنی سازنده اپلیکیشن. گاهیاوقات می تواند مشکلی باشد که افرادی که میشناسید، با آن روبرو هستند.
در اصطلاحات عامیانه تکنولوژی به این کار “خاریدن خارش خود” می گویند. با این حال مراقب باشید؛ چرا که ممکن است فکر کنید چون خودتان کاربر هستید، هر چیزی که نیاز است در مورد کاربران بدانید را می دانید. این تقریباً هیچ وقت درست نیست.
اما اگر به هرحال می خواهید این مسیر را انتخاب کنید، یک لیست از مشکلاتی که دوست دارید حل شوند تهیه کرده و مشکلی را انتخاب کنید که خواب را از چشمتان میگیرد. این مشکل دقیقاً همان چیزی است که می خواهید با آن قدم بعدی را بردارید. تبریک! حالا یک ایده برای اپلیکیشن خودتان دارید.
حالا وظیفه شما این است که خودتان را به طور کامل در کشف علت این مشکل غوطه ور کنید و سپس بررسی کنید که چطور یک اپلیکیشن موبایل می تواند آن را حل کند.
فقط به خاطر داشته باشید که زمان و پول زیادی صرف توسعه یک اپلیکیشن می شود، بنابراین “ایده پردازی” زمانی برای بررسی سختگیرانه اعتبار و دوام ایده شما است.
مرحله 2: رقابت ــ جایگاه سازی موفقیت آمیز اپلیکیشن
فرض کنیم شما به اپ استور رفته و دسته بندی زیبایی را انتخاب میکنید. همانطور که احتمالاً تصور میکنید، گزینه های بی شماری به شما ارائه خواهد شد.
چشم پوشی از این حقیقت بسیار آسان است که مهم نیست شما چه دسته بندی هایی را برای اپلیکیشن خود انتخاب می کنید، دقیقاً همین اتفاق برای آن خواهد افتاد.
امروزه، هزاران اپلیکیشن برای یک هدف مشابه وجود دارد. به همین دلیل است که تحلیل رقبایی که پیش رو دارید، راه خوبی است برای دست به کار شدن و موقعیت یابی اپلیکیشن تان برای ارائه عملکردی بهتر نسبت به سایر اپلیکیشن ها در دسته بندی هایی که انتخاب میکنید.
برای تحقیق درباره اپلیکیشن های دیگر، این معیارها را در نظر بگیرید: تعداد نصب، تاریخچه شرکت تولید کننده، تعداد ستاره ها، و نظرات کاربران.
اما … اساتید به ما گفته اند که یک چیز را سریع انتخاب کنیم و سپس فقط از ایتریتور استفاده کنیم.
البته. اما این کار فقط به منظور تکرار کردن به نوعی هدر دادن منابع است. ایتریشن های خوب، اما وقتگیر، هزینهبر و صادقانه بگویم گاهی ناامیدکننده هستند.
بررسی رقبا، تعداد ایریتیشن ها را کاهش داده و به شما کمک می کند که آن عامل منحصر به فرد را، که شما را از بقیه گزینه ها جدا کرده و باعث می شود که به چشم مخاطب هدف خود بیایید، بشناسید.
«اما چطور مخاطب هدف خود را بشناسیم؟» خوشحالم که پرسیدید.
مرحله 3: شناخت مخاطب هدف
فرض کنید که یک فروشنده بستنی هستید، مسلم است که هیچوقت کنار معروفترین بستنی فروشی شهر مغازه نمیزنید! نمی توانید فقط فکر کنید که: «مردم برای بستنی به اینجا می آیند. ما بستنی می فروشیم … بنابراین این باید ایده خوبی باشد». نه، این روش کار نیست.
به شکلی مشابه، نمیتوانید فقط اپلیکیشن خودتان را روی اپ استور و در یک گروه خاص قرار دهید و بعد دعا کنید که همه چیز خوب پیش برود.
برای ساخت یک اپلیکیشن موفق، باید یک جمعیت هدف مشخصی را تعریف کنید که قصد دارید خدمتی در اختیارش قرار دهید. برخی معیارهای مفید در این زمینه عبارتند از: سن، جنسیت، موقعیت، سرگرمی ها و غیره.
یکی دیگر از معیارهایی که اغلب نادیده گرفته می شود، برند تلفن همراه مورد استفاده مخاطب هدف است. میپرسید چرا این موضوع اینقدر مهم است؟
چون تلفن ها (درست مانند هر دستگاه دیگری) دارای مشخصات و محدودیت هایی هستند که شما را مجبور می کنند عواملی را در نظر بگیرید، مانند وضوح صفحه، اشباع رنگی و دیگر عوامل فنیتر مانند عملکرد سخت افزار، عمر باتری و لوازم جانبی مورد نیاز (برای مثال اپلیکیشنهای اینترنت اشیاء).
مرحله 4: کسب درآمد از اپلیکیشن
آه موضوع پول … حالا که تصمیم گرفتید که مخاطب هدف شما کیست، باید مشخص کنیم که چگونه کسب درآمد کنید.
لطفا یکی از آن افراد نباشید که به سادگی این بخش را رد می کنند و آن را با یک استدلال مضحک و ریاکارانه توجیه می کنند که «من این کار را برای پول انجام نمی دهم». خبر مهم: این کار را برای پول انجام میدهید.
شما فقط دارید خودتان را فریب میدهید و از این حرف به عنوان یک بهانه محافظهکارانه استفاده می کنید تا اگر اپلیکیشن شما هیچ درآمدی نداشت، مجبور نباشید با خودتان رو به رو شوید و بگویید “اپلیکیشن من هیچ درآمدی برایم نداشت، پس به وضوح یک شکست بوده است”. و فقط با گفتن “خوب … من به خاطر پول این کار را نکردم” آن را توجیه کنید.
البته، اگر یک هدف مالی تعیین کرده و برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید، چنین اتفاقی نخواهد افتاد.
ترجیح میدهم این گام را با عنوان «نحوه متقاعد کردن غریبه ها برای فرستادن پول برای شما از طریق اینترنت» توصیف کنم. کمی صریح است، اما دشواری کار را به خوبی نشان میدهد.
این یک راهنمای کسب درآمد نیست، بنابراین خیلی به آن نمیپردازیم، اما به چند روش اشاره میکنم که برای درآمدزایی اپلیکیشن شما مناسب خواهند بود: خریدهای درون برنامهای، اسپانسر گرفتن، درآمد تبلیغاتی، جذب سرمایه جمعی، مدل فریمیوم، و تبلیغات سنتی.
باز هم میگویم این یک راهنمای کسب درآمد نیست، اما به عنوان اشارهای کوچک، سعی کنید بفهمید که مخاطبین هدف شما معمولا برای چه چیزهایی آنلاین پول پرداخت می کنند و از آن به عنوان نقطه شروع استفاده کنید.
مرحله 5: تعیین MVP
آخرین گام از مرحله اکتشاف، تعریف نقشه راه برای پروژه است، اما نه همه چیز آن، فقط حداقل محصول پذیرفتنی. هرچند این می تواند معانی زیادی داشته باشد، اما ساده ترین راه برای توضیح MVP یک محصول قابل آزمایش است که کامل نیست.
برچسب : نویسنده : سوفیا weebsiti بازدید : 257